80 DE ANI DE JAGUAR

80 DE ANI DE JAGUAR

EVOLUTIA DESIGNULUI:
80 DE ANI DE JAGUAR - PARTEA 1

80 de ani de Jaguar inseamna 80 de ani de design consacrat. Va prezentam numai o parte dintre momentele importante privind designul din ultimele 8 decade. Familia Jaguar actuala nu ar fi la fel fara ele.

Prima parte este dedicata evolutiei in primii ani, intre 1935 si 1959. Incepem cu primul model Jaguar si continuam pana la primul succes in sporturile cu motor si crearea segmentului limuzinelor sport.



 

1935: IA NASTERE JAGUAR

 
Primul automobil care poata numele Jaguar a fost limuzina SS cu motor de 2,5 litri, prezentata in 1935. A fost produsa sub denumirea Swallow Sidecar, compania infiintata de William Lyons si William Walmsley in 1922.

Cu designul sau elegant si forma alungita, limuzina cu motor de 2,5 litri a fost unul dintre cele mai speciale si mai frumoase automobile postbelice. Avea nevoie de un nume nou pentru a reflecta echilibrul perfect dintre puterea si agilitatea specifice gratiei si elegantei unei feline. A fost ales animalul potrivit, iar Jaguar SS a justificat perfect analogia.

Datorita notorietatii pe care numele SS l-a avut in timpul razboiului, evolutia la Jaguar a parut una naturala si, incepand cu anul 1945, numele a fost utilizat in toate activitatile companiei. Se nastea marca Jaguar.



 

1948: VEDETA

 
Proiectat in numai cateva luni de William Lyons, XK a ajuns un simbol. Nu a starnit doar valuri, ci a creat o adevarata senzatie.

A fost primul model sportiv dupa incetarea productiei lui SS100, in 1940. Cu aripi largi pe toata lungimea caroseriei, XK120 se facea remarcat in orice situatie. Caroseria joasa, aerodinamica, reflecta pasiunea lui Lyons pentru motociclete si este posibil sa fi fost inspirata din tehnicile de design ale avioanelor, pe care a ajuns sa le cunoasca in timpul razboiului.

XK120 a introdus, de asemenea, grila ovala cu dungi verticale, care a devenit simbolul Jaguar pentru urmatoarele 2 decade.

XK120 a fost atat un exercitiu de design, cat si o platforma de testare a noului motor cu 2 axe cu came, care a fost atat de apreciat, incat a motorizat modelele de strada Jaguar timp pe peste 40 de ani.
 

 

1951: UN RACER AUTENTIC



C-Type a fost fara indoiala unul dintre cele mai frumoase automobile de curse din vremea sa, daca nu din toate timpurile. William Lyons a anticipat cu inteligenta publicitatea pozitiva pe care un automobil de curse pur Jaguar ar putea sa o aiba asupra marcii sale, asa ca in 1951 a demarat proiectul acestui model.

Forma fluida a modelului C-type este opera expertului in aerodinamica Malcolm Sayer, care a utilizat experienta acumulata in domeniul aeronautic. Datorita inclinatiei lui Sayer catre reducerea greutatii, C-type cantarea cu 25% mai putin decat modelul XK, pe care se baza.

Poate ca cel mai important moment din istoria modelul C‑type a fost la Le Mans. A castigat in 1951, dar in 1953 a obtinut fara indoiala cel mai mare succes. Datorita caroseriei usoare si franelor cu disc avansate, modelele C-type s-au dovedit a fi cele mai performante, terminand cursa pe locurile 1, 2, 4 si 9.


 

1954: UTILIZAREA NOILOR TEHNOLOGII

 
Modelul D-Type, cu protuberanta specifica, a fost primul care utiliza o caroserie autoportanta, o tehnica imprumutata din designul aeronautic.

S-a apelat tot la serviciile expertului in aerodinamica Malcolm Sayer. Acesta a utilizat principii aerodinamice avansate, pentru a realiza forme senzationale si in acelasi timp aerodinamice si usoare. D-type utiliza o caroserie autoportanta, utilizata si in zilele noastre in sporturile cu motor. Aceasta este formata dintr-o parte centrala, in care sta soferului, iar componentele mecanice importante sunt fixate pe subcadrele fata si spate.

Forma fluida a modelului D-type a luat nastere dupa multe ore de teste in tunelul aerodinamic si respecta principului lui Sayer, conform caruia forma urmeaza functia. Priza de aer ovala, capota plonjanta, rotile spate semicarenate, protuberanta spate specifica, avand rol de stabilizare, au permis realizarea unuia dintre cele mai frumoase automobile de curse fabricate vreodata.



 

1959: LIMUZINA SPORT EVOLUEAZA

 
Mark II a fost o evolutie pentru segmentul limuzinelor sportive. A reprezentat o evolutie a modelului Mark I, lansat in productie in 1955. Inspirat de succesul modelului D-type, Mark II era la fel de rigid si dispunea de suspensie montata pe subcadru. Era echipat, de asemenea, cu legendarul motorul cu 6 cilindri in linie, in variantele de 2,4, 3,4 si 3,8 litri.

Mark II a demonstrat ca William Lyons si-a pastrat toate calitatile de designer. Pornind de la modelul Mark I din 1955, a inlocuit cadrele groase din metal ale usilor cu rame cromate si a marit suprafata parbrizului si a lunetei. Interiorul era luminos, aerisit si modern.