PRIMA GAMA DE MODELE SPORTIVE JAGUAR CU TRACTIUNE INTEGRALA

Cele mai frumoase drumuri din Tara Galilor au reprezentat locatia perfecta pentru testarea celor 5 modele performante Jaguar cu tractiune integrala - XJ, XF, F‑TYPE, XE si F‑PACE

Tara Galilor este un paradis pentru soferi. In Parcul National Snowdonia traficul nu este aglomerat, peisajul este extraordinar, iar drumurile sunt de foarte buna calitate. Virajele dificile si vremea imprevizibila le fac perfecte pentru testarea vehiculelor cu tractiune integrala (AWD).



Toate modelele Jaguar pot fi acum echipate cu tractiune integrala – XE, XF, XJ, F‑PACE si F‑TYPE, echipate cu motoare diesel de 2,0 eficiente sau cu motoare performante pe benzina.

Limuzina XJ a fost prima din actuala gama de modele Jaguar echipata cu tractiune integrala si se dovedeste a fi o companie foarte placuta in calatoria de la Londra pana in North Wales. La viteza de croaziera nu iti dai seama ca vehiculul este echipat cu tractiune integrala, insa tocmai asta e ideea. Inginerii Jaguar si-au dorit puritatea tractiunii spate (RWD) al unui model sportiv, alaturi de securitatea tractiunii integrale. De aceea, in conditii normale de deplasare, modelul XJ este in marea majoritate a cazurilor o propulsie. Numai cand drumurile devin mai virajate sau cand accelerati mai brusc pe suprafete cu aderenta redusa, sistemul distribuie subtil puterea catre punte din fata. Inseamna ca patinarea rotilor in conditii mai dificile de deplasare este inlocuita cu deplasarea in siguranta, iar acest lucru imbunatateste rafinamentul unui model sportiv, cum este XJ.

XE este limuzina premium compacta care a utilizat pentru prima data noua structura Jaguar avansata, din aluminiu, iar tractiunea integrala este acum disponibila atat pe modelele diesel, cat si pe benzina. La fel ca sistemul modelului XJ, tractiunea integrala este complet variabila, dar in conditii normale de deplasare XE este 90% o propulsie si utilizeaza sistemul Intelligent Driveline Dynamics (IDD) pentru a varia continuu cuplul intre cele 2 punti.

IDD a fost proiectat in special pentru a pastra caracteristicile sportive ale modelului F-TYPE cu tractiune integrala si pentru a corela perfect raspunsul directiei, cutiei de viteze si controlului stabilitatii si tractiunii. La plecarea de pe loc, poate trece de la tractiunea spate la tractiunea integrala in numai 165 de milisecunde, iar cand automobilul se deplaseaza, in numai 100 de milisecunde. Nu doar ca reactioneaza la patinare, ci o anticipeaza cu ajutorul senzorilor care masoara pozitia clapetei de acceleratie si volanului.

Tractiunea integrala nu este doar mai sigura in conditii dificile, ci ofera si mai multa incredere, indiferent de starea vremii.

Cand derapajul devine inevitabil, sistemul transfera preventiv mai mult de 90% din cuplul motor catre rotile din fata, pentru a asigura o tractiune optima.

Este o combinatie performanta, care confera un plus de siguranta agilitatii renumite a modelului XE, fara a afecta placerea pilotajului si permitand transmiterea eficienta a puterii.

Modelul XF preia reteta modelului XE, cu acelasi sistem de tractiune integrala, o experienta la volan care poate fi in acelasi timp incitanta si relaxanta, insa care ofera lux si spatiu suplimentare. Motorul diesel eficient de 2,0 litri dezvolta 180 CP, este puternic si ofera o forta de tractiune buna la turatii mici.

In mod asemanator, transferul de cuplu catre puntea fata este greu de perceput - simti doar ca poti sa apesi mai tare si mai devreme pedala de acceleratie la iesirea din curba. Nu este doar mai sigur in conditii dificile, ci ofera si mai multa incredere, indiferent de starea vremii. Ca si in cazul modelului XE, XF ramane o propulsie 90% in conditii normale de deplasare. Dar exista si o functie a sistemului IDD pe care concurenta nu o are: detecteaza daca este posibila o pierdere de aderenta in timpul deplasarii si pregateste transmisia in vederea transferului de cuplu catre punte din fata, de ajutor pe drumuri rapide si virajate. De asemenea, imbunatateste acceleratia de la 0 la 100 km/h a majoritatii modelelor si imbunatateste siguranta acceleratiei pe drumuri aglomerate, deoarece sarcina este distribuita tuturor anvelopelor.

F‑PACE, ultimul model lansat de Jaguar, ocupa un loc intr-un segment complet nou pentru companie. Dar este realizat pornind de la aceeasi structura din aluminiu si acelasi sistem de tractiune integrala ca si modelele XE si XF, iar calitatile Jaguar se regasesc atat la nivelul designului incitant, cat si al comportamentului rutier sportiv.

Desi pozitia de condus este dominanta, scaunul este amplasat relativ jos, iar volanul este mic si ergonomic. Puntea din fata are o precizie asemanatoare cu cea a modelelor sportive, directia este foarte exacta si setata ideal, iar suspensia asigura un echilibru perfect intre manevrabilitate si confort. Spatiul in spate este generos, iar portbagajul are un volum foarte mare, este flexibil si usor de accesat prin intermediul hayonului de mari dimensiuni.

„TRACTIUNEA INTEGRALA ASIGURA O ADERENTA PERFECTA, ATAT LA PORNIREA DE PE LOC, CAT SI LA CONDUS SPORTIV.”

Tractiunea integrala este disponibila optional pentru variantele de motorizare cu 4 si 6 cilindri ale modelului F‑PACE si standard pentru modelul nostru. Si in acest caz comportamentul este cel al unei propulsii, dar la accelerarea intr-o curba lunga, la viteza mare, puterea este transferata in mod eficient catre puntea din fata, permitand modelului F-PACE sa parcurga virajele cu o usurinta dezarmanta. Este rapid, sigur si foarte placut sa conduci pe aceste drumuri dificile din Tara Galilor.

Modelul F-PACE ofera, de asemenea, calitati in off-road, dar este important de precizat ca sistemul de tractiune integrala nu este unul permanent. Acesta din urma este rezervat modelelor off-road specializate si asigura o distributie egala a cuplului la cele 4 roti si o gama de trepte scurte, care poate fi selectata de catre sofer.

Tractiunea integrala nepermanenta este rafinata si sofisticata, variind in mod activ distributia cuplului motor catre cele 2 punti, intr-un timp foarte scurt, si este mai bine adaptata vitezelor mai mari la care sunt utilizate SUV-urile. Garda la sol inaltata, tractiunea integrala si raspunsul adaptiv in functie de suprafata al modelului F-PACE, care adapteaza in mod automat grupul motopropulsor la conditiile de deplasare, interactioneaza pentru a asigura capabilitati mai mult decat suficiente in majoritatea situatiilor.

In off-road, anvelopele se afunda in terenul moale, apoi regasesc rapid aderenta. Urmeaza santuri adanci, cu bolovani cazuti de pe dealul din apropiere, dar F-PACE este in largul sau, traversand cu dezinvoltura suprafete care ar fi pus probleme multor automobile. Aflat la inaltime si privind la soseaua care se pierde in zare, ca o panglica peste peisaj, te simti ca un explorator indraznet. Un drum care parca este creat pentru cel mai sportiv model Jaguar: F‑TYPE.

F‑TYPE R Coupé V8 este un model supraalimentat, cu 2 locuri, ce dezvolta o putere de 550 CP. Chiar si numai cu tractiune spate, este foarte rapid, dar tractiunea integrala permite modelului R Coupé sa accelereze de la 0 la 100 km/h in numai 3,9 secunde. In pofida performantelor extraordinare ale acestui model, iti gasesti ritmul cu usurinta. Pozitia la volan este joasa si sportiva, iar raspunsul la comenzi al motorului, cutiei de viteze, directiei si franelor ceramice este instantaneu. Zgomotul sistemului de esapament cu 4 tevi, specific modelelor R, are tonalitati baritonale la turatii mici si te infioara la turatii mari.

Totul creeaza o simbioza perfecta intre masina si sofer, maximizata in momentul cuplarii tractiunii integrale, care sporeste aderenta la pornirea de pe loc sau in condus sportiv. Modelul F‑TYPE R AWD pare a fi cel mai potrivit mijloc de a experimenta aceste drumuri epice. Insa Jaguar a mers mai departe si a creat noul si incitantul F‑TYPE SVR AWD, cea mai puternica versiune de pana acum.

Tractiunea integrala a modelului XE este complet variabila, dar in conditii normale transmite 90% din cuplul motor rotilor din spate.

F‑TYPE SVR este cel mai puternic si mai rapid model de serie F‑TYPE realizat pana acum, incununarea tehnologiei AWD Jaguar. Scaunele sport care confera o pozitie joasa la volan va permit sa admirati tapiteria din piele Jet Black cu model cusut Lozenge si cusatura contrastanta si velurul care imbraca grupul de instrumente si consola centrala. Apasati butonul de pornire, iar motorul V8 de 575 CP isi face simtita prezenta prin esapamentul realizat din titan si Inconel; este cu 16 kg mai usor decat un sistem standard si are un sunet infundat si amenintator. Modelul SVR iti inteteste pulsul chiar si inainte de a porni la drum.

Pentru toate aceste imbunatatiri este responsabila divizia de vehicule speciale (SVO) Jaguar Land Rover, care are sarcina de a ridica si mai sus stacheta performantelor acestui model. Utilizand ca baza F‑TYPE R, SVO a facut realizat un model F‑TYPE SVR mai rapid, mai usor, mai sportiv si chiar mai impresionant din punct de vedere estetic. Rezultatul este o super masina ce poate fi utilizata indiferent de starea vremii, care starneste admiratie, accelereaza de la 0 la 100 km/h in numai 3,5 secunde si atinge o viteza maxima de 320 km/h, in varianta coupé (312 km/h in varianta cabrio).

Elementele de design specifice includ o bara fata noua, cu grile de aerisire marite, prize de aer mari pe capota motorului, un spoiler spate reproiectat, din fibra de carbon si jante de 20 inch forjate, din aliaj usor, cu design special. Toate detaliile sunt functionale: grilele de aerisire marite imbunatatesc racirea; spoilerul escamotabil, alaturi de podeaua plana si difuzorul din spate, specifice modelelor de competitie, imbunatatesc performantele aerodinamice. Noile jante din aliaj usor sunt cu 13,8 kg mai usoare si echipate cu anvelope specifice, cu 10 mm mai late decat ale modelului F‑TYPE R, in vederea imbunatatirii aderentei si raspunsului.

Din punct de vedere tehnic, motorul V8 supraalimentat are o putere mai mare cu 25 CP, suspensia adaptiva este mai ferma, pentru a asigura un control imbunatatit, iar transmisia automata cu 8 trepte este si mai rapida. Un element esential, software-ul Intelligent Driveline Dynamics (IDD) al sistemului de tractiune integrala a fost modificat, pentru a asigura o experienta si mai dinamica.

Cuplati transmisia rapida, porniti la drum si veti observa cum suspensia specifica SVR imbina supletea modelului SCR cu un control imbunatatit; directia este mai putin asistata si transmite mai multe informatii cu privire la suprafata de rulare.

Cel mai rapid model de serie Jaguar de pana acum, F‑TYPE SVR se afla in fruntea grupului de automobile cu tractiune integrala testate, urmat indeaproape de modelele XE, XF, F‑PACE si XJ.

Cresteti viteza, parcurgeti cateva viraje si veti simti aderenta sporita asigurata de rotile spate mai late; modelul sport pare lipit de drum si confera multa incredere. Accelerati si veti simti cum anvelopele transmit toata puterea la suprafata de rulare, impingandu-va in scaun asa cum numai un model cu tractiune spate o poate face, dar cu o acceleratie pe care numai o tractiune integrala o poate asigura. La iesirea din viraje puteti simti puterea marita a motorului V8; la actionarea padelei pentru trecerea intr-o treapta superioara, realizata din aluminiu, automobilul tasneste cu forta inainte, spre satisfactia soferului.

La exterior, modelul F‑TYPE SVR poate fi identificat prin spoilerul spate din fibra de carbon modificat, jantele speciale de 20 inch forjate, din aliaj usor, si sigla SVR impozanta. SVR este cel mai sportiv F‑TYPE de pana acum, insa performantele nu afecteaza functionalitatea modelului. Clapetele din esapament reduc zgomotul la viteze de croaziera, scaunele cu reglare electrica pe 14 directii sunt confortabile, iar sistemul multimedia InControl cu ecran tactil este compatibil cu tehnologia dispozitivelor mobile precum Apple Watch. Si indiferent de conditiile de deplasare sau de stilul de condus, sistemul de tractiune integrala confera un plus de siguranta.

Valorile oficiale ale consumului de combustibil pentru gama Jaguar AWD, in l/100 km (mpg): urban 16,2 (17,4) – 5,5 (51,4), extra urban 8,5 (33,2) – 4,5 (67,8), combinat 11,3 (25,0) – 4,7 (60,6). Emisii de CO2 g/km: 269 – 123.

Sedinta foto la care au participat modelele AWD si SVR a avut loc in mediu atent controlat si cu soferi experimentati. Nu incercati. Respectati intotdeauna restrictiile de viteza locale.

Disponibilitatea si includerea sistemului de tractiune integrala in echiparea standard sau optionala depinde de piata. Pentru detalii, luati legatura cu dealerul local Jaguar.

F‑TYPE SVR cu tractiune integrala parcurge cu incredere drumurile virajate din Tara Galilor, indiferent de conditiile de deplasare.