f-PACE – SUV-UL PERFORMANT DE LUX

SUV-ul Jaguar se remarca prin stilul si functionalitatea neconventionale. Designerii si inginerii care au conceput modelul F-PACE descriu sursele lor de inspiratie

Pe masura ce Jaguar dorea sa-si extinda gama de modele si detinea deja o gama de limuzine extraordinare, lansarea unui SUV performant de lux a reprezentat o decizie logica.



„Lumea s-a schimbat”, spune Wayne Burgess, directorul studioului de productie Jaguar, „Oricat de mult mi-ar placea limuzinele, am fost intotdeauna receptiv la ideea unui model sport Jaguar mai practic. Sunt intr-un alt punct al vietii mele, am o sotie si 2 fii, asa ca un model ca F-PACE este potrivit, deoarece este o masina de familie care raspunde tuturor exigentelor mele.”

In 2013, conceptul C‑X17 a debutat cu succes la Salonul Auto International de la Frankfurt. Forma supla si partea frontala inspirata de XF il incadrau clar in familia Jaguar, insa avea alt rol si se adresa altui segment de piata. Pentru modelul F-PACE de serie, valorile de baza au ramas aceleasi.

F-PACE nu a avut un precursor, un lucru bun pentru echipa. „Mi-a placut foarte mult sa lucrez la acest program, deoarece nu a trebuit sa comparam designul nou cu unul clasic, cum ar fi E‑Type sau XJ”, spune Burgess. „Asta ne-a dat aripi.”

Fara sa se raporteze la modelele clasice Jaguar, Adam Hatton, directorul pentru design exterior, a apelat la elemente de la F‑TYPE.

„Aripile fata si spate, formele atletice, lampile spate subtiri si designul clar al partii din spate - pe masura ce formele se aduna spre sigla Jaguar - preiau mult din greutatea vizuala a ansamblului. Capota modelului F-PACE este mai orizontala, dar pentru consecventa preia prizele de aer si grafica modelelor XE si XF. Am avut un singur obiectiv: sa facem cea mai atragatoare, sportiva si practica masina din lume.”

F-PACE partajeaza detaliile cu celelalte modele ale marcii, dar proportiile sale sunt foarte diferite. Cand te uiti din spate spre fata la partea laterala a modelului F-PACE, poti vedea cum linia laterala se evidentiaza din ce in ce mai mult spre partea din spate a vehiculului.

„F-PACE are o consola spate lunga, care confera modelului multa eleganta. Am putut adopta aceasta solutie deoarece consola fata este foarte scurta. Am lucrat asiduu cu echipa de proiectare cu privire la acest aspect. Prin comparatie, modelele concurente nu arata atat de bine”, spune Burgess.

Dupa cum spune David Hoadley, managerul de proiect pentru structura caroseriei, nu a fost usor ca acest lucru sa fie integrat in productie: „Proeminenta de deasupra pasajului rotii spate este un element specific modelului F-PACE si a reprezentat o mare provocare. Nu am vrut sa facem compromisuri, asa ca am impins limitele a aceea ce era posibil.”

Mai mare decat un Porsche Macan, dar mai mic decat un Audi Q7, avantajele consolei spate lungi a modelului F-PACE nu se rezuma doar la estetica exteriorului, ci se regasesc si la nivelului spatiului disponibil pentru picioare in spate si pentru portbagaj. Acesta din urma atinge capacitatea impresionanta de 650 de litri** si are o latime de 1255 mm (1048 mm intre pasajele de roata).

yt:xs3Lsfp5U-Y
Cu un sasiu derivat din cel al modelelor sport si tehnologii preluate de la F-TYPE, F-PACE se remarca printr-un comportament rutier precis si agil.

„Cu scaunele rabatate, volumul util este incredibil”, spune Burgess. „Chiar si cu scaunele rabatate, portbagajul este foarte mare.”

In varianta de echipare Portfolio, tapiteria scaunelor are o structura cutata – o caracteristica specifica modelelor Jaguar din anii 60 si 70. In fata, pozitia de condus dominanta a modelului F‑PACE confera soferului incredere si o vizibilitate panoramica imbunatatita.

F-PACE nu inseamna numai lux si placerea de a conduce, inseamna si spirit practic. Sistemele care asigura siguranta in trafic sunt disponibile in echiparea standard si includ franare de urgenta autonoma, detectare trafic din spate cu monitorizare punct mort si monitorizare stare sofer cu asistenta la mentinerea benzii de rulare.

F-PACE este echipat cu o noua cheie inteligenta de tip bratara, foarte rezistenta, realizata din cauciuc, care permite incuierea si descuierea vehiculului cu ajutorul unui transponder incorporat, astfel incat va puteti lasa cheile in siguranta in masina. „Este impermeabila si rezistenta la caldura si la socuri”, spune Paul Morris, expertul Jaguar in software pentru sistemul electric. „Functioneaza intr-o zona de identificare din preajma hayonului: la Jaguar, in dreptul J-ului. Utilizatorul apropie bratara, care utilizeaza frecvente radio similare cu ale cheilor. De asemenea, aceasta dezactiveaza cheile lasate in vehicul, pentru ca nicio persoana care incearca sa patrunda prin efractie sa nu poata utiliza aceste chei pentru a porni vehiculul.”

„Ca urmare a modului in care Jaguar seteaza sistemul de directie, cel al modelului F-PACE are unul dintre cele mai fidele raspunsuri la clasa din care face parte”, spune Peter Davis, directorul tehnic pentru dinamica vehiculelor. „Nu veti sti ca sunteti intr-un SUV. De asemenea, punea fata este inspirata de cea a modelului F‑TYPE, puntea spate este rigida si anvelopele sunt alese cu atentie.”

In functie de regiune, gama de motoare este diversificata si include un motor 20d Ingenium i4 turbodiesel cu 4 cilindri, de 180 CP, un diesel 30d de 300 CP si un V6 pe benzina de 3,0 litri, disponibil in variantele de 340 si 380 CP, cuplate la cutii de viteze manuale si automate, versiuni cu tractiune spate si integrala, cu emisii de CO2 care pornesc de la 129 g/km si consum de combustibil de la 4,9 l/100 km (57,7 mpg)**.

Cu o structura din aluminiu in procent de 80%, in vederea reducerii greutatii totale si dinamica, economie si emisii de invidiat, F-PACE este un adevarat deschizator de drumuri pentru Jaguar. Alex Hall, specialistul in transmisii, concluzioneaza: „Am adus Jaguar acolo unde nu a fost vreodata.”

*Disponibilitatea si includerea acestor functii in echipamentul standard sau optional depinde de piata. Pentru detalii, luati legatura cu dealerul local Jaguar.

*Valorile consumului de combustibil sunt rezultate din testele oficiale realizate de producator in conformitate cu legislatia UE.

Consumul real de combustibil al unui vehicul poate sa fie diferit de cel obtinut la teste, iar aceste valori au numai rol comparativ.

Valorile oficiale ale consumului de combustibil pentru modelul F‑PACE, in l/100 km (mpg): urban 12,2 (23,2) – 5,7 (49,6), extra urban 7,1 (39,8) – 4,5 (62,8), combinat 8,9 (31,7) – 4,9 (57,7). Emisii de CO2 g/km: 209 – 129.

*** In cazul echiparii cu kit de pana

„F‑PACE ARE UNUL DINTRE CELE MAI FIDELE RASPUNSURI ALE DIRECTIEI DIN ACEASTA CLASA.”


PETER DAVIS
, director tehnic pentru dinamica vehiculelor
MAI MULTE POVESTI
PRIMA GAMA DE MODELE SPORTIVE JAGUAR CU TRACTIUNE INTEGRALA
Cele mai frumoase drumuri din Tara Galilor au reprezentat locatia perfecta pentru testarea celor 5 modele performante Jaguar cu tractiune integrala - XJ, XF, F‑TYPE, XE si F‑PACE.
AFLATI MAI MULTE
FACETI CUNOSTINTA CU GAMA DE LIMUZINE JAGUAR
Jaguar prezinta cele 3 limuzine ale sale strans inrudite, care satisfac toate cerintele.
AFLATI MAI MULTE
FACETI CUNOSTINTA CU EXPERTII JAGUAR
In centrul tehnologic de la Gaydon, sute de experti tehnici colaboreaza pentru a imbunatati modelele Jaguar ale viitorului. Faceti cunostinta cu 7 dintre acestia, reprezentand domenii de la realitatea virtuala la masini inteligente si acustica
AFLATI MAI MULTE