FACETI CUNOSTINTA CU EXPERTII JAGUAR

In centrul tehnologic de la Gaydon, sute de experti tehnici colaboreaza pentru a imbunatati modelele Jaguar ale viitorului. Faceti cunostinta cu 7 dintre acestia, reprezentand domenii de la realitatea virtuala la masini inteligente si acustica

Orla Murphy, 25
Functie: Inginer de calibrare sunet
Educatie: absolventa de inginerie electronica
In timpul liber: canta la viola in Orchestra Filarmonica din Birmingham si joaca camogie (un fel de hurling irlandez)

Ma ocup de felul in care se aude sunetul in masina. Intr-o orchestra ai ocazia sa asculti tot felul de sunete, de la frecventele foarte joase ale unei tube la frecventele foarte inalte ale unui flaut, asa ca urechile mele stiu exact ce sa asculte. Recent am scris o lucrare de cercetare cu privire la sunetul 3D surround si mi-a placut foarte mult sa lucrez la aceasta. Dar obiectivul meu este sunetul pe zone, in care anularea anumitor zgomote poate crea diferite zone de ascultare. Acum putem echilibra si estompa sunetul in anumite zone ale vehiculului, dar pe viitor o sa fie posibil ca un pasager de pe bancheta din spate sa poata vorbi la telefon fara sa fie deranjat de muzica pe care o asculta soferul, sau pasagerul din fata sa poata asculta rock si cel din spate muzica clasica, fara interferente. Nu discutam insa exclusiv de muzica. Trebuie sa studiem problema integrarii vocii, a senzorilor de parcare si a tuturor celorlalte sunete din habitaclu.

Brian Waterfield, 49
Functie: director tehnic realitate virtuala
Educatie: master tehnic in jocuri si realitate virtuala
In timpul liber: „Am incetat sa joc rugby, pentru ca nu puteam sa vin la lucru cu ochii invinetiti. Acum merg la sala si particip la discutii motivationale.”

In momentul infiintarii, incinta Jaguar pentru realitate virtuala era cea mai mare din lume. Are 3 pereti si un tavan si o proiectie din spate cu o rezolutie de pana la 4 ori mai mare decat HD. In mod normal, daca amplasam un punct central in interior, putem sa vizualizam restul masinii in jurul acestuia. Daca porti ochelarii acestia, poti sa vezi la o scara unu la unu. A fost destinata initial echipei responsabile de ambalare si gestionare a spatiului. Dar am identificat tot mai multe departamente in cadrul JLR care doreau s-o utilizeze, asa ca am realizat un zid 2D si 3D, care interactioneaza cu incinta. Incinta are o capacitate limitata, dar zidul beneficiaza de o sala cu 52 de locuri, in care participantii pot vedea exact ce se intampla in incinta. Un test efectiv al unui vehicul se bazeaza pe multi factori - in cazul testarii pe gheata sau in off-road depinzi de vreme - dar in lumea virtuala nu depinzi de nimic. Pe masura ce dezvoltam mai multe modalitati de simulare, vom putea sa controlam timpul si spatiul in orice conditii meteo.

Lee Skrypchuk, 35
Functie: specialist interfata om-masina (HMI)
Educatie: diplome in electronica si calculatoare, tehnologii sisteme de afisare si doctorand in sisteme de interfata auto
In timpul liber: tatal a 2 copii si sustinator al echipei de fotbal Nottingham Forest FC
Bonus: numele lui Lee are o singura vocala, adaugata de bunicul sau de origine ucraineana, pentru a putea fi mai usor de pronuntat de ceilalti europeni

Orla Murphy este un muzician absolvent al facultatii de inginerie electronica si isi utilizeaza talentul pentru a imbunatati perceptia sunetului la bordul vehiculelor.
Cand a fost lansat, in 2007, iPhone-ul a schimbat modul in care interactionam cu dispozitivele personale. Dorim ceva la fel de intuitiv si de atragator, dar care sa ne permita in acelasi timp sa controlam vehiculul. Echipa mea de cercetare se bazeaza pe multe speculatii care pot fi sau nu adevarate si este formata din 25 de persoane. In 2007 nu eram decat 4. Lucram la ceea ce se cheama „atingerea de la distanta”, cu un sistem capacitiv care detecteaza degetul de la 15 - 20 cm distanta - pentru a putea deschide trapa de plafon prin miscarea mainii, de exemplu - utilizand senzorul pe care il tin in mana. Ar putea intra in productie in 3 ani. Prin modul in care proiectam sistemele incercam sa le facem mai usor de utilizat, pentru ca oamenii sa poata trece rapid de la o activitate la alta. Pana la un punct, suntem instruiti privind modul in care se conduce o masina, dar nimeni nu ne instruieste cu adevarat sa facem si alte lucruri, in acelasi timp. Pentru pilotii de avioane, face parte din descrierea postului, dar nu si pentru multi dintre soferi.

Kris Kobylinski, 30
Functie: manager de implementare pentru noile tehnologii, proiectul automobilului inteligent
Educatie: diploma de master in IT
In timpul liber: isi petrece timpul cu fiica sa, joaca fotbal, face snowboard, surfing si ia lectii de chitara electronica
Inspiratie: Nikola Tesla si Albert Einstein „pentru mintile lor stralucite si inventiilor lor extraordinare”

Conduc dezvoltarea tehnologiilor care inca nu exista, intr-o echipa de ingineri de automatizare, oameni de stiinta big data si specialisti in factorii umani. Obiectivul nostru este de a dezvolta primul automobil cu adevarat inteligent, care recunoaste fiecare sofer, invata preferintele acestuia si ofera optiuni predictive. Sfatul meu pentru inginerii care doresc sa lucreze in acest domeniu este sa-si dezvolte pasiunea pentru automobile – daca nu o au deja – sa caute ocazii de a lucra efectiv in acest domeniu si sa studieze matematica, fizica si calculatoarele... intensiv!

Brian Waterfield conduce echipa tehnica pentru realitate virtuala din incinta, pentru a vizualiza vehiculele in format 2D si 3D si chiar sfidand timpul si spatiul.

Dr. Thomas Popham, 33
Functie:specialist tehnic, proiectul automobilului inteligent
Educatie: absolvent de inginerie mecanica, doctorat in calculatoare
In timpul liber: merge la schi si alte activitati in aer liber

Lucram la studii care utilizeaza tehnici de inteligenta artificiala pentru a memora preferintele soferilor. Acest domeniu este interesant pentru ca este foarte variat – avem nevoie de ingineri in domeniul electricii si mecanicii, specialisti in calculatoare, manageri de proiect, psihologi si multe alte specializari. Bineinteles ca specializarea este foarte importanta, dar la fel de importante sunt comunicarea, munca in echipa si rezistenta. Inteligenta vehiculelor o sa fie o imbunatatire extrem de importanta, in special pe masura ce vehiculele vor comunica intre ele si cu „mediul cloud”. Industria auto face progrese importante in privinta reducerii emisiilor de CO2 si o sa fiu foarte fericit cand va veni ziua rezolvarii acestei probleme.

Linh Nguyen Slater, 29
Functie: specialist interfata om-masina, proiectul automobilului inteligent
Educatie: diploma de absolvent si de master in stiinte
In timpul liber: gatitul si gastronomia. „Prietenii mei imi spun bucatarul de fier sau Martha Stewart in varianta vietnameza”

Sunt implicat in dezvoltarea interfetelor de inteligenta artificiala pentru automobilul inteligent. Inginerii realizeaza programul, iar eu ma ocup de interfata. Realizez testarea din punct de vedere al utilizatorului, ca sa ma asigur ca interfetele pe care le proiectam sunt sigure, functionale si placute. In timp ce studiam medicina, am descoperit designul factorilor umani, cunoscut si sub denumirea de ergonomie, HMI sau experienta utilizatorului. Este un domeniu care imbina oamenii, proiectarea si designul – ideal pentru un om de stiinta coleric, caruia ii place sa lucreze in echipa. De-abia astept ca automobilul inteligent sa fie gata, in urmatorii 6 ani. O sa fie pentru prima data cand tehnicile de inteligenta artificiala vor fi utilizate intr-un automobil si va juca si rolul unei tranzitii naturale la condusul autonom.

John Pepperell, 49
Functie: manager senior pentru planificarea activitatii si a produselor
Educatie: absolvent de inginerie mecanica
In timpul liber: alearga la semimaraton, merge cu motocicleta si are grija de cei 4 copii

La scoala, cand toata lumea juca fotbal, eu reparam masini vechi impreuna cu prietenii: Humber Sceptre, Vauxhall Viva si Hillman Avenger. Piesele de baza ale motorului au ramas neschimbate de 100 de ani, dar s-a schimbat tehnologia perifericelor. Imi dedic forte mult timp adaptarii electronicii motorului. Trebuie sa fie excelenta in toate conditiile de deplasare, asa ca trebuie sa adaptam avansul la aprindere si admisia combustibilului, iar pentru acest lucru avem nevoie de un numar important de senzori si actuatoare. In 15 ani cred ca vor mai exista motoare conventionale, dar pana atunci tehnologia conventionala va fi cea hibrida si poate ca vom fi in avangarda tehnologiei cu pila de combustibil.

„INTELIGENTA VEHICULELOR O SA FIE O IMBUNATATIRE EXTREM DE IMPORTANTA, IN SPECIAL PE MASURA CE VEHICULELE VOR COMUNICA INTRE ELE SI CU MEDIUL CLOUD.”


DR. THOMAS POPHAM

Specialist tehnic, proiectul automobilului inteligent