EVOLUTIA MODELULUI XF

Designul modelului Jaguar XF a evoluat, iar tehnologia si performantele acestuia sunt extraordinare. Designerii Ian Callum si Adam Hatton explica modul in care a evoluat principala limuzina Jaguar

Dar talentul directorului de design Ian Callum si echipei acestuia au permis incorporarea acestor elemente subtile fara a afecta modernitatea modelului XF. Pur si simplu s-au bucurat sa faca asta. Si au creat un model care, la fel ca orice design reusit, arata bine acum, dar veti descoperi multe alte detalii uimitoare pe masura ce veti petrece mai mult timp alaturi de el.

Prima generatie de Jaguar XF face deja parte din aceste modele Jaguar de prestigiu. „Asa ca am luat decizia informata de a evolua”, spune Callum. Prima generatie XF a transformat marca si a permis modernizarea intregii game de modele Jaguar”, spune Adam Hatton, insarcinat de Callum cu monitorizarea designului modelului XF. Acesta a lucrat si la prima generatie. „Cred ca un design auto este reusit daca la schimbarea de generatie arata bine in continuare si se vinde bine. Asa ca nu a venit momentul sa revolutionam modelul XF. Am dorit mai degraba sa imbunatatim toate calitatile acestuia.”

Desigur, multe s-au schimbat de la aparitia modelului, in 2007. A fost lansat modelul XE, mai compact si mai sportiv, care a permis o usoara maturizare a modelului XF, mai mare. Iar investitia uriasa a Jaguar in tehnologie s-a concretizat in structura realizata in mare parte din aluminiu, motoarele Ingenium avansate, cu 4 cilindri, fabricate de Jaguar in fabrica sa de motoare si o gama de tehnologii axate pe nevoile soferului - de la sistemul multimedia InControl Touch Pro, foarte avansat, care asigura o imbunatatire semnificativa a conectivitatii, la All Surface Progress Control, care reduce pierderile de aderenta la viteza mica, pe carosabil alunecos (XF a fost primul din aceasta clasa care a oferit acest sistem).

Puteti observa avansul tehnologic al modelului XF in formele si proportiile acestuia. Structura realizata in mare parte din aluminiu subliniaza exact acest lucru: o arhitectura, nu o platforma fixa, peste care trebuie asezata o caroserie. Asa ca echipa de design a avut libertatea de a porni de la un set de principii corecte, amplasand rotile exact acolo unde a dorit, pentru a obtine proportii si postura perfecte.

Desi acest model este putin mai scurt decat actualul XF, pentru a asigura o manevrabilitate imbunatatita in oras, arata ca un automobil mai mare si mai serios, deoarece ampatamentul a fost marit, iar rotile au fost impinse spre colturile caroseriei. O parte din fata mai scurta echilibreaza grila fata verticala, mai formala, pentru a pastra dinamismul modelului, iar partea prelungita dintre linia puntii fata si volan sporeste aspectul premium al vehiculului, punand accentul pe volumele specifice unei limuzine de lux, cu motor mare in fata si tractiune pe spate (desi XF poate fi comandat in variata cu motor in 4 cilindri si tractiune integrala.

„Am repozitionat putin modelul XF, deoarece il avem deja pe XE”, spune Hatton. „Actualul XF trebuia sa bifeze la toate capitolele. Trebuia sa fie modelul de baza, de business si coupe cu 4 usi. XE ne-a permis sa concepem un XF nou, pe care il puteti admira deja.”

XF imbina proportiile si postura perfecte cu detaliile inteligente si subtile.

Desigur, ampatamentul mai mare genereaza spatiu suplimentar in habitaclu, iar XF beneficiaza de cel mai mare spatiu pentru picioare in spate, la clasa din care face parte. Astfel, echipa de design a ales sa comunice acest lucru prin incorporarea unui geam suplimentar in stalpul C, dupa usile din spate. Acesta si capacul usor mai pronuntat al portbagajului sunt probabil cele mai importante modificari stilistice aduse modelului XF.

Dar numai discutand cu designerii iti dai seama de subtilitatile pe care le-au incorporat in forma caroseriei: modul in care acestia au captat, controlat si directionat lumina, pentru a da viata formei si a ne face pe toti sa apreciem un design, fara stim exact motivul. Priviti nervura usoara care porneste din dreptul farurilor modelului XF – o caracteristica specifica limuzinelor Jaguar clasice – dar si o modalitate de a capta lumina pe profilul capotei, pentru a atrage privirile. Sau mai bine „raza de lumina”: linia care se continua din dreptul pasajelor de roata din fata de-a lungul partii laterale a caroseriei si care subliniaza centura laterala mai dreapta a acestei limuzine mai clasice.

„Mark II avea aceasta linie extraordinara care venea peste roata din fata si ajungea pana in spate”, spune Hatton. „Noi doar reinterpretam acest lucru intr-un mod foarte modern. Ian a botezat-o raza de lumina. Puteti vedea cum curba respectiva este absolut perfecta. Aceasta are o forma usor plonjanta spre spate. Si confera modelului un aspect foarte elegant, specific britanic. De asemenea, sporeste eleganta modelului. XF este usor, iar sarcina noastra este sa transpunem acest lucru in designul exteriorului.”

Callum si echipa sa au reusit sa imbine inspirat proportiile si postura perfecte cu detaliile inteligente si subtile. XF subliniaza insistenta lui Callum cu privire la un design cu forme generoase privit de sus, care provoaca o schimbare a perceptiei atunci cand cobori unghiul din care privesti vehiculul. Dar designul nu se realizeaza independent. Asa cum designul modelului XF a fost ajutat de structura realizata in mare parte din aluminiu, si echipa de design Jaguar a ajutat inginerii si specialistii in aerodinamica Jaguar pentru a crea, alaturi de XE, cel mai aerodinamic Jaguar de pana acum, cu un coeficient aerodinamic de numai 0,26.

Forma aerodinamica, motorul diesel Ingenium cu 4 cilindri, foarte eficient, reducerea cu 190 de kg a greutatii si celelalte tehnologii de economisire a combustibilului, cum ar fi servodirectia asistata electric, permit configurarea unui model XF care emite numai 104 g de CO2 la fiecare kilometru parcurs*.

„XF a fost un proiect foarte important”, spune Callum. „Am colaborat cu specialistii in aerodinamica inca din primele faze ale proiectului. Daca te gandesti la intreg si incerci doar sa faci intreaga masina cat mai aerodinamica, o sa obtii o forma lipsita de personalitate. Lucram cu detalii si gestionam fluxul de aer prin automobil si in jurul acestuia, la fel ca un inginer pentru modele de competitie. Astfel obtii un rezultat mult mai bun, atat din punct de vedere al designului, cat si al eficientei.”

Toata lumea stie ca a obtinut rezultatul perfect: un vehicul care se ridica la standardul ridicat de design Jaguar, cu tehnologie moderna si performante extraordinare. Hatton spune: „Este foarte greu sa creezi un model cu o personalitate puternica din orice unghi l-ai privi. Iar XF arata bine in orice ipostaza.”

*Valorile consumului de combustibil sunt rezultate din testele oficiale realizate de producator in conformitate cu legislatia UE.

Consumul real de combustibil al unui vehicul poate sa fie diferit de cel obtinut la teste, iar aceste valori au numai rol comparativ.

Valorile oficiale ale consumului de combustibil pentru modelul XF, in l/100 km (mpg): urban 11,9 (23,7) – 4,8 (58,9), extra urban 6,7 (42,2) – 3,6 (78,5), combinat 8,6 (32,9) – 4,0 (70,6). Emisii de CO2 g/km: 204 – 104.

„DESIGNERII STIU CA AU OBTINUT REZULTATUL PERFECT: UN VEHICUL CARE SE RIDICA LA STANDARDUL RIDICAT DE DESIGN JAGUAR, CU TEHNOLOGIE MODERNA SI PERFORMANTE EXTRAORDINARE.”

MAI MULTE POVESTI
FACETI CUNOSTINTA CU GAMA DE LIMUZINE JAGUAR
Jaguar prezinta cele 3 limuzine ale sale strans inrudite, care satisfac toate cerintele.
AFLATI MAI MULTE
FACETI CUNOSTINTA CU EXPERTII JAGUAR
In centrul tehnologic de la Gaydon, sute de experti tehnici colaboreaza pentru a imbunatati modelele Jaguar ale viitorului. Faceti cunostinta cu 7 dintre acestia, reprezentand domenii de la realitatea virtuala la masini inteligente si acustica
AFLATI MAI MULTE
F-PACE -SUV-UL PERFORMANT DE LUX
SUV-ul Jaguar se remarca prin stilul si functionalitatea neconventionale. Designerii si inginerii care au conceput modelul F-PACE descriu sursele lor de inspiratie.
AFLATI MAI MULTE