80 DE ANI DE JAGUAR

80 DE ANI DE JAGUAR

EVOLUTIA DESIGNULUI:
80 DE ANI DE JAGUAR - PARTEA 2

80 de ani de Jaguar inseamna 80 de ani de design consacrat. Familia Jaguar a evoluat de-a lungul timpului, dar legatura cu gama de modele actuale este clara. Va prezentam numai o parte dintre momentele importante privind designul din care ne inspiram si in ziua de astazi.

In partea a doua incepem cu anii 1960 si asistam la crearea celor mai cunoscute modele. A fost perioada care a consacrat cu adevarat designul Jaguar si reprezinta o sursa de inspiratie si pentru modelele actuale.


 

1960: UN ADEVARAT SIMBOL

 
Jaguar E-type a fost denumit la un moment dat cel mai seducator model din lume de catre revista Road & Track din America si a devenit de atunci unul dintre cele mai apreciate exponate ale designului britanic. E-type a fost apreciat chiar de la inceput.

Din momentul lansarii, care a avut loc la Salonul Auto de la Geneva din 1961, la fel ca modelul XK120, pe care l-a inlocuit. Si-a intrecut toti rivalii. Si a schimbat pentru totdeauna segmentul masinilor sport. A reprezentat intruchiparea perfecta a numelui Jaguar. Prin capota foarte lunga si eleganta si caroseria autoportanta, aerodinamica, E-type a imbinat in mod ideal frumusetea formei cu functionalitatea impresionanta.

Iar datorita motorului cu 6 cilindri in linie, de 3,8 litri, performantele erau pe masura aspectului. Modelul de curse a fost reprezentat de Lightweight E‑type, realizat integral din aluminiu, din care au fost realizate numai 12 exemplare din cele 18 planificate. Acestea au facut istorie si au renascut in 2014, odata cu productia restului de 6 exemplare lipsa.

„In anii 1950 si 1960 Jaguar era o marca foarte moderna si apreciata. Nu era foarte consecventa, iar modelele nu erau foarte clar inrudite, dar valorile fundamentale ale marcii – pasiunea si puritatea – erau omniprezente.”

IAN CALLUM

Directorul de design Jaguar


 

1966: CEL MAI BUN JAGUAR CARE NU A INTRAT NICIODATA IN PRODUCTIE



Proiectat in mare secret, XJ13 trebuia sa concureze la Le Mans. Dar din cauza schimbarilor de regulament si accentului pe modelele de serie, proiectul a fost abandonat.

Forma modelului XJ13 era extraordinara si a fost fabricat intr-un un singur exemplar, al carui design semnat de Sayer a marcat designul Jaguar pentru totdeauna. Compact, elegant si foarte agil, lasa la vedere motorul V12 prin luneta.


Desi nu a participat niciodata la curse, XJ13 a participat la o campanie de marketing alaturi de E-type, in 1971, pentru a demonstra calitatile motorului V12. XJ13 a fost primul Jaguar echipat cu un motor V12, in 1966.


In timpul filmarilor, una dintre jantele din aliaj de magneziu s-a spart , iar vehiculul s-a rasturnat. Aflat la volan, Norman Dewis a avut prezenta de spirit de a opri motorul in timpul accidentului si a scapat nevatamat. XJ13 a fost reconstruit, iar astazi este cel mai scump si probabil cel mai frumos model Jaguar din toate timpurile, ca parte a Jaguar Heritage Collection.


 

1968: INCEPUTUL UNEI DINASTII

 
Jaguar XJ6 a fost ultimul model proiectat de Sir William Lyons si reprezenta o dovada a indraznelii sale in materie de design. Era foarte mandru de realizarea sa si a aparut chiar in campania publicitara, promovand XJ6 ca fiind „cel mai bun Jaguar de pana acum”. Poate ca avea dreptate. XJ6 a inlocuit in mod eficient gama de limuzine Jaguar existente si a devenit unul dintre cele mai longevive modele create de Lyons.

Forma caroseriei modelului XJ6 a reprezentat o dovada a geniului lui Lyons, iar intr-o perioada in care automobilele incepeau sa-si piarda din personalitate, identitatea Jaguar se facea remarcata imediat.

Influentele modelului XJ6 se pot vedea si in ziua de astazi. Acest model a reprezentat o sursa de inspiratie pentru Ian Callum, viitorul director de design Jaguar. Cand avea 14 ani i-a scris o scrisoare luni Bill Heynes, vicepresedintele Jaguar, cerandu-i un sfat si atasand o parte dintre designurile sale auto. Raspunsul lui Heynes a fost incurajator si l-a sfatuit pe Ian Callum sa-si imbunatateasca competentele prin studierea artei si desenului tehnic – deoarece avea talent in privinta stilului procesului de design. Designul modelului XJ6 si raspunsul pozitiv al lui Heynes i-au cristalizat mult lui Callum interesul pentru autovehicule si deci pentru Jaguar.



 

1975: INLOCUIREA UNUI SIMBOL

 
Sarcina inlocuirii prestigiosului E‑type i-a revenit lui Malcolm Sayer. Modelul XJ-S era si mai aerodinamic decat predecesorul sai, datorita stalpilor spate prelungiti si lunetei concave.

Noile reglementari de siguranta au impus distantarea de spiritul liber si neingradit al modelului E-type din anii 1960. Insa luxul si aspectul indraznet specific Jaguar erau omniprezente.

De asemenea, pe XJ-S a debutat cel de-al treilea motor 100% Jaguar, cu 6 cilindri, de 3,6 litri. Motorul V12 imbunatatit punea accentul pe rafinament, fara a neglija performantele sportive.



 

1996: CEL MAI BINE VANDUT MODEL SPORT

 
La fel cum XK120 a reprezentat rampa de lansare pentru motorul Jaguar cu 6 cilindri in linie, XK8 a fost primul Jaguar echipat cu motor V8.

Designul sau era inspirat de modelele Jaguar ale trecutului. Desi aflat acum sub umbrela Ford, s-a intamplat ca planurile pentru noul model sportiv Jaguar sa coincida cu cele ale lui Geoff Lawson si ale echipei de design Jaguar.

Aceasta mostenire este evidenta in design, care imbina elemente Jaguar din trecut intr-o forma aerodinamica si raspunde tuturor cerintelor actuale privind spatiul, siguranta si luxul. XK8 a devenit ce mai bine vandut model sport Jaguar din toate timpurile.